X
تبلیغات
زمینه های اصلاح الگوی مصرف - راه های صرفه جویی و کاهش هزینه ها در مدارس

زمینه های اصلاح الگوی مصرف

در این وبلاگ برخی راهکار های الگوی صحیح مصرف بیان گردیده که امیدوارم مورد پسند دوستان قرار گیرد .

راه های صرفه جویی و کاهش هزینه ها در مدارس

راه های صرفه جویی و کاهش هزینه هادر مدارس

مدارس از جمله بخش های عمومی جامعه هستند که نیاز به مدیریت مصرف از سوی مدیران جهت تحقّق الگوی صحیح مصرف دارند . مدیران مدارس می توانند با اعمال سیاست های مدیریّتی خود ، جلوی برخی از اسراف های بی مورد را در مدارس بگیرند . در اینجا به اهمّ این موارد اشاره می گردد :

· 1- طول عمر لامپ هاي كم مصرف 8 برابر بيشتر و مصرف آنها 5 برابر كمتر از لامپ هاي معمولي است.بنابراین باید تصمیمی اتّخاذ شود که به جای استفاده ازلامپ های معمولی از  لامپ های کم مصرف به میزان بیشتری جهت روشنایی کلاس ها استفاده شود .در واقع استفاده از لامپ كم مصرف راهكاري مفيد براي كاهش هزينه هاي جاري مدارس است. استفاده از لامپ کم مصرف بازدهي بيشتر و هزينه كمتر را به دنبال دارد.

· ۲- سيستم روشنايي و سرمايش کلاس ها و محیط کار را پس از ساعت اداري خاموش كنيد.

· 3- با مصرف صحيح و بهره گيري از الگوي درست استفاده از حامل هاي انرژي ، از قطع برق جلوگيري كنيم.

· 4- مصرف بهينه انرژي را فرهنگ سازي كنيم.

· 5- پولي را كه از كاهش مصرف برق صرفه جويي مي شود، مي توان در جاي بهتري همچون خريد كتاب و يا كلاس هاي تقويتي و يا  ورزشي سرمايه گذاري كرد.

· 6-در محیط آموزشگاه براي آب دادن به درختان، درختچه ها ، بوته ها و گل ها از روش آبياري قطره اي استفاده كنيد.

· 7- براي نظافت حياط به جاي مصرف آب ، بهتر است از جارو استفاده شود.

· 8- تمام شيلنگ ها ، اتصالات و شيرها را به طور مرتّب كنترل كنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود.

·۹- لوله هاي آب آموزشگاه خود را عايق بندي كنيد، عايق كاري لوله هاي گرم، روشي است كه هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم كاهش مي دهد.

· ۱۰- لوله هاي آب گرم را عايق بندي كنيد تا براي رسيدن آب گرم به شير آب، لازم نباشد آن را بي‌دليل باز بگذاريد.

· ۱1- نصب كولر ها در سايه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگيري از نشت آب كولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زياد در مصرف آب مي شود.

· 12- در مراكز آموزشي و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم.

·13- هرگونه اتلاف قابل توجّه آب را (شكستگي لوله ها، باز بودن لوله ها، هدرروي آب در هر نقطه) به مركز ارتباطات مردمي اطّلاع دهيد.

· 14- به دانش آموزان آموزش دهيم تا با بستن به موقع شير، آب را هدر ندهند.

·  15- براي نوشيدن آب به جاي آنكه شير آب را به مدّت زيادي باز بگذاريد تا خنك تر شود، بهتر است ، در محلّ آموزشگاه از آب سرد کن استفاده شود .

· 16- در مراكز آموزشي و مدارس به دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم.

· 17- تعويض واشر شير آب براي جلوگيري از چكه كردن آب،  كار دشواري نيست.

· 18- در مدارس بايد تابلوهايي در كنار پريز برق باشد تا افراد هنگام خروج چراغها را خاموش كنند.

· 19- لامپ هاي روشنايي بايد مرتباً گردگيري شوند.لامپهاي غبار گرفته روشنايي كمتري دارند و باعث اتلاف انرژي مي شوند

· 2۰- اگر نياز بيشتري به نور هست، استفاده از يك لامپ بزرگتر با صرفه تر است.مثلاً يك لامپ 100 واتي بيشتر از 2 لامپ 60 واتي نور مي دهد.

· 21- اگر قطعات بزرگي از مقوا را با لايه اي از ورقه هاي آلومينيوم بپوشانيم و آن را در پشت رادياتورهاي شوفاژ قرار دهيم مقدار زيادي حرارت كه قبلاً جذب ديوار شده و به هدر مي رفت با اين ابتكار ساده به داخل اتاق منعكس  مي شود.

· 22- اگر براي پنجره ها و درها از نوار درزگير استفاده شود نه تنها مبادله حرارتي با هواي بيرون كمتر صورت مي گيرد بلكه از آلودگي صوتي نيز در امان خواهيم بود.

· 23- بهتر است گرماي کلاس ها در زمستان آنقدر نباشد كه ما به صورت تابستاني لباس بپوشيم. پوشيدن يك ژاكت در کلاس درس به صرفه جويي در سوخت كمك مي كند.

· 24- هنگام خريد لوازم برقی آموزشگاه به جاست كه بهترين و محكم ترين نوع را خريداري كنيم. هر چند كه هزينه بيشتري بايد بپردازيم ولي در دراز مدت استحكام و دوام آن جبران قيمت بالاتر را خواهد كرد. . در اين زمينه لازم است با كمك دولت، صنايع و كارخانجات ضمن استفاده از تكنولوژي جديد مواردي را مورد استفاده قرار دهند كه محصولات حاصل از آنها عمر طولاني تري داشته باشندو مجدداً قابل استفاده باشنديا بتوان آنها را مرمّت، بازسازي و تعمير نمود.

· 25- يك بطري پر از آب يا يك كيسه نايلوني پر از شن و كاملاً دربسته را در مخزن آب توالت فرنگي و يا فلاش تانك قرار دهيد تا مصرف آب را در هر بار كشيدن سيفون كاهش دهيد.

· 26- به دانش آموزان آموزش دهیم که هنگام استفاده از دستشويي شير آب را به طور مداوم باز نگذارند چون جريان دايم آب موجب هدرروي آن مي شود.

·27- در زمان اوج مصرف ، احتمال نوسانات برق و در نتيجه آسيب ديدن وسيله برقي بيشتر است ، حتي الامكان در زمان اوج مصرف ، از وسايل برقي پر مصرف استفاده نشود.

· 28- كالاهايي كه كم مصرف تر هستند، دوام بيشتري دارند، پس در هنگام خريد وسايل برقي به ميزان مصرف كالا توجه كنيد.

· 29- يخچال ها 27 درصد هزينه برق را به خود اختصاص مي دهند، در خريد يخچال، به برچسب انرژي آن توجه كنيم.

· 30-استفاده از روشنايي روز به دليل حفظ سلامت چشم ، شادابي، پيشگيري از افسردگي و صرفه جويي انرژي بسيار مهم است.پس بهتر است که استاندارد صحیح در نصب پنجره ها رعایت شود تا هم عبور نور به راحتی انجام شود و هم بی دلیل مجبور به روشن نمودن لامپ ها نباشیم .

·۳۱- تشكيل دوره هاي آموزشي ، انتشار كتابها و تهيه فيلمهاي آموزشي براي دانش آموزان راه هاي استفاده درست از وسايل و روشهاي كنترل و نظارت و امكانات بهينه سازي مصرف انرژي را به آنها مي آموزد

·  32-  برگزاری سخنرانی هایی برای دانش آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلّط به موضوع اعم از جامعه شناسان ، مهندسین ، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی .

· 33- اختصاص دقایقی از کلاس توسط کلیه معلمان برای ذکر مذمت اسراف در جامعه اسلامی .

·34-  الگو بودن کارکنان مدرسه در صرفه جویی و پرهیز از اسراف مانند اقدامات ساده ای چون : بازنبودن پنجره ها هنگام روشن بودن بخاری یا کولر.

· 35- نصب سطل های زباله ی مخصوص ،جهت کاغذ های باطله و جمع آوری آن جهت بازیافت مجدّد.

· 36- استفاده از کاغذهای باطله هایی که یک روی سفید دارند جهت زیراکس مطالب برای نصب در پانل .

· 37- الزام نمودن دانش آموزان به آوردن لیوان یا بطری برای شرب آب ، جهت جلوگیری از به هدر رفتن آب . آب خوردن با دست ، مقدار زیادی از آب را هدر می دهد .

·38- گماردن اعضای شورای دانش آموزی در ساعات تفریح جهت نظارت بر آبخوری ها ، برای جلوگیری از به هدر رفتن آب و بستن شیر ها و دادن تذکرّ به دانش آموزان خاطی .

· 39- استفاده از نمایندگان کلاس ها جهت کنترل بخاری ها و گرمای مطلوب در کلاس با کم کردن آن در مواقع لزوم که نیازی به باز نمودن درب کلاس نباشد .

· 40- تعمیر درِ کلاس هایی که نیاز به تعمیر دارند یا شیشه هایی که شکسته اند ، جهت جلوگیری از به هدر رفتن حرارت .

·۴1- استفاده از یک دستگاه ویدئو سی دی جهت نمایش فیلم ، به جای استفاده از چند کامپیوتر برای دانش آموزان ، برای صرفه جویی در مصرف برق .

·42- گذاشتن مأ موری جهت خاموش نمودن لامپ ها در ساعات تفریح و هنگام خروج دانش آموزان از کلاس.

· 43- نصب پوستر ها و تصاویر رنگی و زیبا در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی بر پانل و دیوار آموزشگاه .

· 44- جلو گیری از چراغانی های بی مورد و افراطی ، هنگام بر پایی جشن ها در آموزشگاه و عدم استمرار آن .

· 45- باز نمودن درب کلاس ها جهت تهویه هوا و خنک شدن آن ، به جای روشن نمودن کولر.

· 46- خاموش نمودن کامپیوتر های بخش دفتری آموزشگاه در مواقعی که از آن ها استفاده نمی شود

·47 گماردن دو دانش آموز جهت نظارت بر سایت و خاموش نمودن به موقع کامپیوتر ها بعد از اتمام کار آموزش .

· 48-لزوم تنظیم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (26درجه)

· 49-استفاده از سامانه‌های برودتی

· ۵0-خاموش کردن رایانه ها، سامانه‌های سرمایشی، آب سردکن ها، روشنایی ساختمان آموزشی

·۵1- فرهنگ سازی در جهت اصلاح الگوی مصرف ، مانند موارد زیر :

·۵2- برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش آموزان ، برنامه های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف

· 53- برگزاری سخنرانی و همایش هایی برای کلیه معلمان و ارائه اطّلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج کشور با مصادیق مستند ، جهت ترغیب آنها به انتقال اطّلاعات به            دانش آموزان .

·54- تقدیر از مدیران و معلّمانی که اقدامات موثّری در این مورد داشته اند .

·55- برگزاری سخنرانی و همایش هایی برای کلیه معلّمان و ارائه اطّلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج کشور با مصادیق مستند ، جهت ترغیب آنها به انتقال اطّلاعات به            دانش آموزان.

·56- تهیه تراکت و بروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده های آنان ،حاوی اطّلاعاتی در مورد میزان  اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و القاء این نظر که  " صرفه جویی مصرف نکردن نیست ، بلکه درست مصرف کردن است "

·57- اختصاص دقایقی از مراسم آغازین مدارس به ارائه آمارهای ساده و قابل فهم به دانش آموزان در رابطه با صرف هزینه های غیر ضروری در امور مفید و سرمایه گذاری های عام المنفعه ، توسط کارکنان مدرسه و یا سخنرانان دیگر

·58-   اختصاص ساعاتی از درس انشاء به موضوع اسراف، در کلیه دوره های تحصیلی.

· ۵9- ترغیب دانش آموزان به ذکر آموخته های مدرسه و عمل بدان درآموزشگاه و ایفای نقشی همانند " همیار پلیس" در هنگام رانندگی والدین در منازل ، مانند پیش قدم شدن برای خاموش کردن لامپ های اضافی ، کم کردن بخاری ، خاموش کردن تلویزیون و وسایل برقی در اوقات غیر ضروری و غیره .

·60- برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت برای معلّمان در مورد راههای اصلاح الگوی مصرف جهت آموزش به دانش آموزان در مدرسه.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام دی 1388ساعت 2:30  توسط زهره حا جی با با یی  |